Parijs Paradijs, ook voor als je op zoek bent naar een appartement of een hotel in Parijs

vrijdag 28 september 2007

Uiensoep Parisienne


De Fransen houden van koken net als ik. Nu het af begint te koelen in mijn geliefde Parijs, houdt ik ervan om lekker weg te kruipen in mijn appartement in Parijs. Om dan een heerlijke echte Franse uiensoep te maken. Je hebt er meerdere in Frankrijk. Eén is er echter het allerlekkerst.... Je raadt het al de Parijse versie! Omdat ik jullie deze sublieme smaaksensatie niet wil onthouden....







Wat heb je nodig?

50 gr boter
750 gr uien, in dunne ringen gesneden
2 tenen knoflook, fijngehakt
45 gr bloem
2 liter runder-of kippenbouillon
250 ml witte wijn
1 laurierblad
2 takjes tijm
zout en peper
12 sneetjes stokbrood
100 gr Gruyère, geraspt

Bereiding

Smelt de boter in een pan met dikke bodem en voeg de ui toe. Bak de ui op laag vuur onder af en toe roeren 25 minuten, of totdat de uien diep goudbruin zijn en beginnen te karameliseren.

Voeg de knoflook en de bloem toe en blijf 2 minuten roeren. Voeg nu langzaam en al roerend de bouillon en de wijn toe en breng aan de kook. Voeg het laurierblad en de takjes tijm toe en breng op smaak met zout en peper. Doe een deksel op de pan en laat 25 minuten zachtjes pruttelen. Verwijder het laurierblad en de takjes tijm en proef of de soep goed van smaak is. Verwarm de grill voor.

Rooster de sneetjes stokbrood, verdeel ze over de 6 soepkommen en schep de soep erover. Bestrooi met geraspte Gruyère kaas en zet de soep onder de grill tot de kaas goudbruin en gesmolten is. Dien onmiddelijk op.

Met dank aan: http://www.tastyweb.nl/recept/klassieke/franse/uiensoep

Ik snap dat iedereen nu denk nou weet je wat ik gooi wel wat Old Amsterdam op mn stokbroodje. Maar geloof mij de sneetjes stokbrood met Gruyère kaas maken het echt helemaal af.

Geen opmerkingen: