Parijs Paradijs, ook voor als je op zoek bent naar een appartement of een hotel in Parijs

donderdag 20 september 2007

La Nuit Blanche

In de nacht van 6 op 7 oktober is het weer zover. La Nuit Blanche een ode aan de hedendaagse kunst. Het is een culturele manifestatie en (jawel gaan we weer), helemaal gratis. Une nuit blanche is een uitdrukking, waarmee de Fransen een slapeloze nacht bedoelen.

La Nuite Blanche is een jaarlijks terugkerend cultureel evenement. Dit jaar begint La Nuit Blanche in de wijk Batignolles, in het noordwesten van Parijs en eindigt in Les Olympiades in het zuidoosten. De nacht zal ook in het teken staan van metrolijn 14 omdat deze lijn een nieuwe halte heeft gekregen namelijk, Les Olympiades.

12 uur lang kun je slenteren, fietsen, met de metro of met de bus of met de boot en tussendoor genieten. Van hedendaagse kunst van bekende, ervaren kunstenaars en de beginnende kunstenaars. Het vervoer wordt overigens ter beschikking gesteld om meer interactie te bevorderen tussen de centre-villes en de buitenwijken.

Vorig jaar heb ik ook meegedaan, ik moet zeggen erg indrukwekkend en mooi. Maar ook vermoeiend, na het geslenter was ik erg blij dat ik me kon laten vallen op mijn bed in mn appartement Parijs.

Het evenement vindt ook in andere wereldsteden plaats. Sommige steden hebben hun eigen ‘witte nacht’ zoals, Gaza, La Valette, Montréal, Naples, Shanghai, Tel-Aviv en Toronto. Anderen zoals, Boekarest, Helsinki, Lisabon, New York en Tokyo werken in nauwe samenwerking met Parijs voor de organisatie.

Binnenkort zal het programma hier te vinden zijn.

Geen opmerkingen: